Världens bästa jobb!!

Jag har som jag säkert tjatat om tidigare fått förmånen och vara med och starta en helt ny förskola. En förskola med ett nytt tänk, ny miljö, nytt arbetssätt, nya personalkonstellationer men framförallt alla nya barn. För mig är alla barnen nya bekantskaper. Vi har inte träffats förut.
Förra veckan kom alla barn som tidigare varit i någon verksamhet i kommunen och nu fått en ny plats. Denna veckan har alla barn som inte varit på förskola tidigare börjat. Vad spännande det är att möta alla.

Vilka fantastiska strategier barn har att lära känna nya människor. I dag skulle jag vara ute med några barn medan en grupp inskolningsbarn var inne. Några av dessa barn som skulle vara med mig hade jag aldrig träffat. De som hade sett mig förut och insett att hon ska nog vara här hejade glatt och började leka. Några av de andra höll sig en bit bort och iakttog mig.
En liten flicka på ca 2 år höll sig en bit bort från mig. Jag försökte locka henne att komma och leka i sandlådan tillsammans med två andra barn, men det ville hon inte. Efter en stund kom hon fram till mig och visade tydligt att hon ville att jag skulle hålla fram mina händer. När jag äntligen hade förstått vad jag skulle göra så höll jag fram händerna. Då lägger hon en  liten sten i varje hand. Jag säger: "Har du hittat stenar! Titta en här och en här" (visar med händerna). Hon plockar stenarna från mina händer och lägger dem på en rad på kanten till sandlådan. "Nu är det två stenar, säger jag" Hon tar stenarna igen och lägger dem i mina händer. Och NU var kontakten etablerad. Vi höll på en lång stund och plockade stenarna fram och tillbaka på olika sätt, letade reda på fler stenar. Ja, ni kan bara gissa vad roligt man kan ha med några små stenar.

Det mest spännande i den här berättelsen var hennes strategi att ta kontakt och det mötet det blev mellan oss.

Jag älskar mitt jobb!! Men jisses vad trött man blir av alla nya inskolningar och nya intryck.

Nu är det nog bäst att jag tar tag i mina skoluppgifter en stund igen innan jag somnar.

bye2

/Ylva

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
gästbok och besöksräknare