Problemlösning

Visst är det härligt med kreativa barn som kommer på egna lösningar. Idag mötte jag ett sånt barn.

Hur gör man om man vill upp i knät? (det är en 1,5-åring)

Jo, först prövar jag ju om den vuxne tänker lyfta upp mig...Nähä, det gör hon inte. Då får jag gå en sväng och fundera. Hmm, den där pallen... den kanske man kan använda.
Barnet tar pallen och drar fram den till den till mig, klättrar upp på den och sedan helt sonika upp i knät och placerar sig där. Självklart får hon sitta kvar när hon har kämpat så för att komma dit.

Jag tycker att det är underbart att jobba med barn. Det är en utmaning att lära sig förstå 1-2-åringar, underbart att upptäcka vad de kan, för barn KAN. Men en sak är säker, det var enklare att jobba med 5-åringar. De kan åtminstone tala om vad de vill.



En bild på mig och min syster för länge sedan




bye2

/Ylva


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
gästbok och besöksräknare