10 December - Pepparkaksras

Tomtarna  som bor i pepparkakshuset är oroliga. Deras hus hotar att rasa samman.
 
Tomtarna som bor större delen av året i Lådanhögtuppiskåpet har nyligen flyttat till sin vinterbostad, Pepparkakshuset. Det har varit ett bök att få med sig alla grisar, tomtar, får, änglar, tomtenissar och andra vänner som brukar tillbringa julen där, men nu är alla installerade. Men vad händer då?
Jo, igår när tomtefar skulle gå ut med en säck fylld med julklappar till släden så...
 
-Ouch! Mitt huvud! Jag kan inte minnas att det är så lågt till taket här, säger tomtefar och tar sig för pannan.
Nisse och lilltomten kommer rusande.
- Vad står på, frågar tomtemor som lagt ner sin stickning.
-Taket slog mig i huvudet, säger tomtefar.
- Nå, nå nu kan ju inte taket slå någon i huvudet. Är du säker på att du inte tagit Alfreds skor, frågar tomtemor?
- Nej, jag har mina svarta stövlar, fnyser tomtefar.
Lille Nisse tjuter förskräckt. - Tomtefar, titta på detta. Han pekar på väggen som buktar betänkligt.
- Hmm, säger Tomtefar och går ut i snön på gården. Var det inte det jag trodde. Taket lutar betänkligt mot mitten.
- Det verkar som om vi har fått fuktskador och väggarna håller på att ge vika.
- Oj, oj, oj, utbrister Rudolf, vad gör vi nu?
Lillsnurra som är en klartänkt liten tomteflicka säger: - Vi får ringa Byggmästare Elin och se vad hon kan göra.
Sagt och gjort. Tomtefar tar fram mobilen och ringer Elin.
- Skicka mig några bilder, säger hon.
- Ohjälpligt! Det får bli ett nybygge. Försök att hålla ut ett par dagar så ordnar jag det, säger Elin.
 
Nu buktar väggarna än värre och tomtarna får använda ett fönster när de ska ut och in, men de vet att hjälp är på väg.
 
Fortsättning följer...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
gästbok och besöksräknare