Rådjur

Rådjur är vackra, men inte i min trädgård. Läs vad min granne säger i Ölandsbladet.

I år har jag inte planterat någonting i mitt trädgårdsland. Det finns bara lite kryddor och perenner där samt en massa OGRÄS. Förra året gjorde jag ett tappert försök, men rådjuren åt upp rubb som stubb. I år har de ätit upp alla mina rosenknoppar. Sammanlagt har jag väl hunnit njuta av fem rosor i blom, förutom de vita buskrosorna som de inte verkar bry sig om. Kanske beror det på att de står på framsidan nära vägen.
Rådjuren har t.om. varit inne i växthuset och ätit på mina Rosenbönor!! Även pelargonerna som står ute har de ätit upp knopparna på  i år. Trodde inte att de gillade doften. Växterna jag har på utealtanen har dock fått vara ifred. Dit upp vågar de sig inte.

Grannen har hängnat in sina land och satt upp stängsel mot vår lilla skogsremsa som går mellan våra hus och fotbollsplanen. Det har varit den vägen rådjuren kommit in, men inte hjälpte det! De gick in genom grindhålet på framsidan i stället.

Inte är de rädda heller. Kan stå helt oberörda och äta på våra hallon och krusbärsbuskar fastän vi är ute på altanen.  En gång i sommar när sonen drog upp persiennen så såg han ett rådjur ute i trädgården. Han gick ut och kunde gå nästan ända fram till det innan det reagerade och sprang.

Nä, nu är de för många och för tama. Visst ska vi använda naturen tillsammans, men det jag odlar vill jag kunna njuta av innan nån annan äter upp det.



                                                                                 Bilder: ©Ylva

bye2

/Ylva

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
gästbok och besöksräknare