3 December - Julbak

I dag har det stora julbaket ägt rum här hemma. Som traditionen bjuder så har min mamma, jag och Elin bakat idag. Ja, Elin sköter det mesta av baket. Jag gjorde pepparkaksdegen igår och idag har mamma och Elin bakat pepparkakor medans jag har skött ugnen och kokat knäck och kola. Elin har också gjort olika Macarons och jag har fixat Saffransskorpor och en kolasort till. Och inte att förglömma, den årliga nougaten är också gjord. Ska bara skära den i bitar i morgon.
Nu har vi som sagt fixat en del av vårat gottebord. Återstår att se hur mycket som finns kvar till jul. Kola och knäck blir nog ett par omgångar till.

Vi har också hunnit med att sitta i kö på Ölandsbron idag. Mamma ville att vi skulle åka in och titta på mattor så när vi hade fikat så stack vi ut en runda. "Det går ju fort, sa jag" Ack, vad jag bedrog mig! Precis innan toppen på högbrodelen tog det stopp och där stod vi. Blåste om f-n gjorde det och sen kom regnet. Riktigt läskigt att stå där och känna hur det skakade i bilen. Efter en halvtimme så rullade vi sakta framåt. Nästa stopp blev på toppen av högbrodelen. Gissa om det kändes skönt när vi fick rulla nerför igen. Det var en släpkärra som hade vält på den sträckan som de är och jobbar och det är enfiligt just nu. Vi kom dock till Ikea och hem igen så småningom. Det tog drygt en timme längre än vi hade räknat med.

Nu sitter jag här ensam Elin har precis åkt hem för att förbereda sina pepparkakshus. Maken och Elins sambo är på julbord på olika håll. Själv tänkte jag läsa språksociologi så här på lördagskvällen. Ska bli kul! NOT!


Pepparkakor


Mer pepparkakor


Blå macarons


Rosa macarons


Lussekatter


Kola och knäck                                                           Bilder: ©Ylva


bye2

/Ylva

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
gästbok och besöksräknare