4 December - Julskyltning

Idag var det skyltsöndag i Borgholm. Vi tog dotter med sambo med oss och begav oss norrut för en mysig julskyltning. Men ack, det är inte som förr...Nu låter jag som om jag var jättegammal, men en julskyltning när man var liten var något speciellt som man såg fram emot.
Det var alltid snö på marken och stämningsfullt snöfall, eller hur? Det fanns tomtar och luciatåg. Julmusiken var vacker och inte skränig som nu. Barnen hade tindrande, förväntansfulla ögon... Nu var det bara kallt, ingen snö. Tomtarna frös och nått luciatåg såg vi inte röken av.

När jag var liten stängde affärerna kl 13 på lördagen och öppnade inte förrän på måndagsmorgonen igen. Hade man glömt nåt så fick man vackert klara sig utan. Att affärerna hade öppet på skyltsöndagen var alldeles speciellt. Min syster och jag fick turas om och gå till leksaksaffären och köpa julklappar till varandra.
Det visades film i fönstret ovanför fotoaffären. Tecknad film! Kalle Anka och gänget, det var något alldeles speciellt.
Och så skulle man gå och fika. Varm choklad med vispgrädde och lussekatt. Vattenglaset som kom in med chokladen var alltid så fascinerande. Vad skulle man ha det till?

Jo, men lite mysigt var det trots allt idag, även om vi saknade snön och det bara var kallt. Lite julklappar inhandlades och vi fikade. Elin gjorde ett riktigt fynd på Ria som med lite piff ska bli en julklapp till mormor. Kan kanske visa när det är klart.


Ett par trötta tomtar...


                                                                                 Bilder: ©Ylva

Nu tänder vi andra ljuset och njuter av söndagskvällen i soffan.




bye2

/Ylva

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
gästbok och besöksräknare