Utflykt!

Idag blev det en liten utflykt till Timmernabben med mor och far. Vi passade på att besöka karamellfabriken i Råsnäs och Gabrielverken innan vi stannade på Nabbens Rökeri och Fisk för lite mat. Vi tog också en liten tur till Mönsterås och mammas barndomstrakter.

Varbergsresan del 3: Volvomuseét

Idag har jag gjort...ingenting. Slappardag de lux!
Det får bli ett inlägg från Varbergsresan istället.

Alltså, på måndagen var vi en runda till GeKås i Ullared och fikade och fyndade. Vi vinkade också av Alec som var tvungen att åka hem. Han hade bara 2 dagar "semester".
Vädret var fortfarande ganska uschligt och inbjöd inte till nåt sol och bad utan vi gjorde ytterliggare en utflykt med bil. Den här gången åkte vi till Göteborg. Volvomuseet i Arendal var vårt första mål. Dels för att vi har två Volvonördar i familjen och dels för att vi inte varit där sen barnen var små. Dessutom är maken en gammal Volvoarbetare från fabriken i Kalmar.

Nu får bilderna tala

Full fart!

En buss

Miljöerna är ganska häftiga

Min morfar jobbade en gång i tiden på Caltex

En sån har vi. En oceangrön 72:a

En sån har vi haft. En vinröd 74:a

En sån oxå. 88:a. Förövrigt sonens "favvobil" . Han har två!

Min favoritbil. Vi hade en gång en 98:a Classic.

Nån snöade in på motorer...

Åh, har han inte tittat klart snart!

Så, nu sitter alla säkert.

Belöningen för tålamodet blev ...ja, just det...räckmackor på Junggrens Café

En underbar kväll

Varbergsresan del 2: Liseberg

På söndagen åkte syster och svåger hem och för oss blev det en tur till Göteborg och Liseberg.
Innan vi började roa oss så käkade vi lite mat på en Kinarestaurang med mycket god mat.

Ungdomarna köpte åkband och satsade på att åka så mycket som möjligt. Vi "gamlingar" roade oss med att fika och titta på folk. Vi tittade också på Carl-Einar Häckner på Stora Scenen.

De lyckades också få upp mig i det nya Lisebergshjulet. Jag som är så höjdrädd! Precis när vi klivit på vagnen så säger Alec att han också lider av höjdskräck. Så där sitter han och jag och håller oss i sätena så att knogarna vitnar och stirrar ner i golvet. Inte blev det bättre av att sonen satt och kommenterade konstruktionen av hjulet.
"Kolla dom har popnitat golvet!" ;-)
"Den där skruven ser ..."
"Nu får du vara tyst, väser till slut en sammanbiten mamma, medans hans syster fnittrar lite hysteriskt.
"Men jag skulle ju bara säga att det verkar vara gediget gjort, säger han sen och flinar"
Mor är inte lungnad...
Självklart så måste ju hjulet stanna ett par gånger för att ta upp folk. Det är det värsta tycker jag. Sen rullar det på mjukt och smidigt några varv och till och med jag vågar lyfta blicken och titta på utsikten.
På vägen ner stannar hjulet igen för av och påstigning. Vi blir sittande där ovanligt länge och plötsligt börjar hjulet gå baklänges!! Tur att maken hade kavaj på sig så hårt som jag höll honom i armen! Sen rullar det på igen och vi blir sittande...HÖGST UPP!!! Det blåser och svajar och känns bara läskigt. Jag tröstar mig med att vi sitter i en sluten vagn och dörren går bara att öppna utifrån (utom nödöppning). Till slut kommer vi ner och både Alec och jag känner oss nöjda med att ha klarat av det.

Sen ska Gurra åka Höjdskräcken och det får han göra själv.

Det spelades också en hel del på choklad och godishjulen.
En nöjd ung man!

Varbergsresan del 1: Wheels & Vings

Vi landade i Varberg på torsdagseftermiddagen efter att ha åkt i karavan med sonen som körde ner sin Cheva. Vi drog husvagnen. Senare på kvällen anslöt Elin och Alec och på lördagsmorgonen kom syster och svåger. Medans vi tjejer åkte till Ullared för lite shopping så tillbringade karlarna dagen på bilutställningen. Dagen inleddes med regn och mulet men det ordnade till sig så småningom.

När alla var nöjda med shopping och cruising så träffades vi vid husvagnen för grillning. Sen blev det cruising på stan. Maken körde syster och mig i deras Cheva Impala -62 medans Gurra körde sin bil med Elin, Alec och T (svåger).

Lördagen kom med vackert väder så syster och jag tog båten in till stan. Alla de andra gick på bilutställningen. Och de höll ut hela dagen.
Syster och jag shoppade lite på stan, fikade med en enorm räkmacka och sen skulle vi ta båten tillbaka. Det skulle alla andra också...Vi insåg att även om båten gick i skytteltrafik så skulle det ta minst ett par timmar att vänta så vi beslöt att gå tillbaka till Getterön. Det var väl i sig inga problem. Det är en promenad på drygt 4 km, men vi hade ju inga promenadskor. Väl tillbaka på campingen fick vi stoppa fötterna i kallt vatten. Vi såg nog rätt dråpliga ut där vi satt i bikini med fötterna i en balja med kallt vatten.

Kvällen skulle ha avslutats på favoritpizzerian inne i stan, men det gick inte att ta sig in till stan. Eftersom det bara finns en väg från ön så uppstod kaos och kö när alla skulle hem från utställningen. De våra tog sig smidigt ut till campingen som ligger åt andra hållet. Vi beslöt oss för att äta på campingens pizzeria istället. Vi hade en trevlig kväll där och deltog i en musikquiz som vi vann! Kvällen anslutades med en liten tur på stan när det väl gick att ta sig dit.

Besök på södra Öland

I dag har vi varit och hälsat på svärmor/svärmödrarna på södra Öland. Ja, vi har alltså hälsat på makens mamma som fyllt år och samtidigt passat på att hälsa på hans pappas fru som bor på samma ställe. De kallas också "lilla farmor" (riktiga farmor) och "stora farmor" (farfars fru) av barnen.

Besöket hos "lilla farmor" var det viktigaste eftersom vi skulle fira hennes födelsedag i efterskott. Vi började med lite kaffe hemma hos henne och  sedan åkte vi till affären eftersom hon ville ha hjälp med att handla lite. Elin och jag passade då på att gå på loppisen intill. Sen gick vi en promenad ner till hamnen och stranden. Faktiskt ovanligt skönt för att vara på södra delen av ön. Solen sken och vinden var ljum.

Dagen avslutades med middag på kvarnen. Gott! Vi träffade även på en gammal bekanting som jobbade där.

Innan vi begav oss hemåt så passde vi som sagt på att hälsa på "stora farmor". Där var huset fullt av kusiner och kusinbarn så det blev en livad sammankomst.
På hemvägen besökte vi några fler loppisar och Elin fyndade lite.

Kvällen avslutades i den ljumma sommarkvällen på altanen tillsammans med goa vänner.
Nu är det dax att träffa kudden snart och ett avsnitt av Morden i Midsomer.

Ha en skön dag i morgon!

Omvända världen

Varmt och skönt är det...åtminstone inomhus! Återvände i går från en skön husvagnssemester. Somnade gott i min säng igår, men tyckte att det var ovanligt varmt i natt trots att fönstret var öppet. vaknade till en solig och skön morgon. Maken hade till och med öppnat fönstret i badrummet för att det var så varmt och det händer sällan. Sen råkade jag känna på ett element... BRÄNNHETT!! Vårt värmesystem i huset har fått spunk! Det öser ut värme på elementen så det är nästan 30 grader inomhus.Det blev till att försöka få tag i någon som kan det där. Som tur är så jobbar svågern i den branschen så han kunde ge goda råd. Nu återstår att se om felet är avhjälpt annars så sover jag nog på altanen i natt
Jag vill gärna ha värme men det gäller utomhus!

Hemma igen!

Regnet det bara öser ner!

Hade hopp om vädret i går när solen sken och vi kunde sitta ute och njuta ganska länge på kvällen. Men ack; i natt kom regnet igen och höll på hela natten. Vaknade till ännu en grå och regnig dag. Grannbarnen hade kul i vattenpölarna utanför tilll deras föräldrars stora förtret. :-)

Vad skulle vi nu hitta på en dag som denna? Jo, vi tog bilen och gav oss iväg på okända vägar. Hittade några loppisar som vi besökte, men inga fynd. Fyndade gjorde vi däremot på Freeport i Kungsbacka. Vad sägs om ett par Reebook-skor för 100:-?. Elin köpte en tekanna på Ittala-outleten för 99:- och ett nyckelskåp på Hemmabutiken också för 99:-. Samma nyckelskåp har jag hemma och jag kan säga att jag gav betydligt mer än 99:- för det.
På Hemmabutiken träffade jag också goa kurskamraten Marie. Trevligt att se henne in action. Kram på dig!

Nu har S och E gått in för att titta på film och jag sitter här i förtältet och tittar på folk.

Hoppas på sol i morgon.

Camping

Njuter av husvagnsliv på Getteröns camping i  Varberg. Trivs här bland galna campare och jättekaniner (berättar mer om dem sen). Lugnet har lagt sig efter en intensiv helg och idag är första dagen sen vi kom som det inte regnar och blåser. Solen skiner faktiskt!!
Sonen lämnade oss just för hemfärd och nu är bara dottern kvar. I helgen hade vi sällskap av syster och svåger så det var trångt om saligheten men det gick bra.

Nu är det dags för kvällsfika så jag återkommer med uppdatering senare.

Äntligen!

I morgon är det semester. Packar och firar med ett glas vin.

En dag kvar...

Nu är det en dag kvar...8 timmar!
Sen är det packa som gäller.

Måste säga att personaltäteheten är för ovanlighetens skull enormt hög. Vi är hur många vuxna som helst som konkurerrar om det som ska göras. :-) Känns onekligen lite konstigt och eftersom ingen är på sitt ordinarie ställe eller är vikarie så är det svårt att hitta på annat att göra, men vi ska nog få den här dagen att gå också.

Sen är det semester!

Två dagar...

...dagar eller 16 timmar kvar till semester. Har jobbat på Sommarförskolan idag men det är drygt när man längtar efter ledigt. Gnurkade lite igår om att jag skulle ha tagit dessa tre dagar ledigt också, men då sa maken att jag skulle tänka på att jag hade tre semesterdagar kvar. Klokt tänkt!

Det är drygt på sommarförskolan. Det känns som om vi är väldigt många vuxna i förhållande till barnantalet. Det är tänkt att jag och en annan pedagog skulle ta en barngrupp med oss och gå iväg, men det ville inte barnen. De ville utforska sin nya miljö och lära känna alla nya kompisar. Så själv vet jag inte riktigt vart jag hör hemma. Jag är inte placerad på samma hemvist som "mina" barn. Det känns konstigt.

I kväll efter jobbet har jag sålt loppisprylar på Färjestadens Marknad tillsammans med Elin. Hon har stått där nästan hela dagen. Det blev en liten slant att shoppa för på Ullared.

Kusin Simon med kompisar på marknad.

bye2

Närmre...

24 arbetstimmar eller 3 arbetsdagar kvar till semester!!
Idag har jag gjort sista dagen för terminen på ordinarie arbetsstället. Nu är det Sommarförskolan som gäller de tre sista dagarna innan semester. Jag har fått min placering i uteverksamheten så det ska bli spännande. Hoppas bara på vackert väder.
Dessutom så har jag bara ca 200m till den förskolan så jag kan gå hem och äta på rasten och kolla vad maken gör som har semester. Fast han lär inte vara hemma. Har väl fullt upp med Färjestadens Marknad som är 9-10 juli.

Semester!

Jag vill ha semester NU!!!
Det är exakt 31,5 arbetstimmar eller 4 arbetsdagar (7 veckodagar) kvar till semestern, men vem räknar.
Känner mig trött och sliten, ont i kroppen och leder. Behöver vila!

Jag har världens roligaste och inspirerande jobb, men just nu är det så drygt. Alla bara går och väntar på något. SEMESTER och LEDIGT!

Men.... jag har SOMMARLOV! Skolledigt i 5 veckor. Behöver inte plugga ett enda dugg om jag inte vill.

Nu ska jag jobba en dag sen är det ledig fredag. Gissa vad jag ska göra då? SLAPPA och göra så lite som möjligt. Okej, då jag kan väl försöka förbereda lite inför vår resa till Varberg. Rusta husvagnen kanske, eller nåt. Får se vad jag känner för på fredag.

Nu ska jag snart ta ett snack med kudden och ladda inför veckans sista arbetsdag.

Alla ni som har semester hoppas att ni njuter av ledigheten och solen. Jag längtar dit.

Trädgårdsbilder

Flammentanz - denna har inte rådjuren rört. Står nog för nära huset.

The Fairy
Honungsros - sitter för högt
Polkaros - också orörd
Lill Lindfors - 8 stycken plantor uppätna.
Lill Lindfors ska se ut så här.
Snowwitchen - 3 knoppar kvar.

...och så Kaprifolen.

Ja, ser det ut bland rosorna. Nu ska jag ut och fixa lite i växthuset. Finns en del plantor som behöver bindas upp. Sen måste det nog plockas en del visset bland pelargonerna och vattnas. Blir kanske en runda med kameran där också. Kombinerar detta med en bra ljudbok i mobilen.