Nytt namn

Japp, nu är det klart. Vi heter Friman nu S och jag. Snart gör barnen det också.
Hur låter det? Fru Friman! Jag tänker genast på min mormor som var Fru Friman. Namnet kommer alltså från min mammas sida. Morfars far hette Frans Viktor Jonson och hade fyra söner. De skulle byta namn och två av dem valde Franzén och två valde Friman. En av de sistnämnda var alltså min morfar.
Min morfar hette Gusten Friman och var bilmekaniker - min son heter Gusten, snart Friman och är bilmekaniker. Min morfar dog den 14 april 1971, min son föddes den 14 april knappt 20 år senare. (ja, han fyller år i morgon!) Tänk vad det kan bli märkliga sammanträffanden ibland.


Frans Viktor Jonsson


Kommentarer
Postat av: Annelie

Hej!

Jag undrade vem det var på FB. Ny vän, sen kom jag ihåg att Friman lät bekant. Kul med släktnamn och att de får leva vidare. Kram

2012-04-14 @ 18:21:44
Postat av: Carina - inspirera

Vad kul! Nu gäller det att tänka om...

För mig är du fortfarande Pettersson :)

Kramen.

2012-04-17 @ 07:55:04
URL: http://inspirera.bloggsida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
gästbok och besöksräknare