Istid

Brrr, det är verkligen kallt. Ja, antalet minusgrader är väl inte så högt, men vinden gör ju sitt till och på Öland så blåser det ju alltid.
Vi brukar gå till "Gläntan" med barnen på förskolan ett par gånger i veckan. Nu gör dock kylan att vi har valt att stanna "hemma" istället. Det vore ju inte så bra om nåt litet gullegryn förfrös sina kinder. Bättre att vara nära värmen.
 
Vi har istället valt att jobba med isexperiment. I dag har vi färgat vatten och hällt i mjölkpaket. Tanken är att det ska bli en islykta. Barnen hade jätteroligt när blandade vatten och karamellfärg i allsköns färger. De kom själva på att vi kunde ställa mjölkpaketen på sovplatsen så att ingen kom och hällde ut dem för oss och så kan vi se dem från fönstret. De bar högtidligt ut sina paket och placerade dem bakom sänglådan på uteplatsen. Nu väntar vi på att de ska frysa.
Jag tog några bilder, men tyvärr så blev de kvar på Ipaden på jobbet. Får visa dem sedan när projektet är klart.
 
Nästa experiment blir att se vad som händer med is när man lägger isbitar i varmt respektive kallt vatten. Vad tror ni? Och sjunker eller flyter is? Det måste vi klura på.
 
Nu ska jag googla lite på fler isexperiment. Gäller att ha lite på lager.
 
Ha en fin kväll och gå inte ut och frys. Själv tänker jag fortsätta med projekt kofta i kväll (stickning).
 
Bye!
 
 

Kommentarer
Postat av: Anne

Det ska bli spännande att få se resultatet. Jag fick ju information av barnen vilka färger de använde, härligt!

2014-01-21 @ 21:13:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
gästbok och besöksräknare