Porterstek

Idag blev det Porterstek till middag. Jag har aldrig gjort det förut, men rekomenderar det verkligen. Enkelt och mycket gott.

Jag hade:

ca 1,5kg fransyska
33 cl porter
1 dl koncentrerad svartvinbärssaft
1 dl soya (jag valde kinesisk soya)
8 st torkade enbär
8 st svartpepparkorn
2 tsk timjan
2 st gula lökar skivade
3 st köttbuljongtärningar.

Så här gjorde jag:
Blandade porter, svartvinbärssaft, soya, enbär, svartpeppar, timjan, buljongtärningar och den skivade löken i en stekgryta. Gärna en gryta där köttet ligger trångt. Låt detta koka upp.
La sedan i köttet och lät det puttra på svag värme i ca 1,5 tim. Vänd köttet några gånger under tiden.
Köttet ska ligga kvar ca 20 min i grytan efter att man har tagit den av värmen.

Köttet skivas tunt.

Sås:
Använd skyn
Maizena redning
Grädde

Jag serverade med potatis, kokta grönsaker och svartvinbärsgelé.



                                                                                Bilder: ©Ylva



Smaklig måltid!

bye2/Ylva



Kommentarer
Postat av: Carina - inspirera

Åh, det där var väl en söndagsmiddag som heter duga!

Ser ju väldans gott ut!

Kramen.

2011-02-07 @ 06:47:18
URL: http://inspirera.bloggsida.se
Postat av: Anonym

Ser gott ut...

2011-02-07 @ 17:36:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
gästbok och besöksräknare